mandag 30. mai 2016

Dt LindaB - Digger Artist Trading Cards


Konseptet ATC - Artist trading cards , ble første gang til i 1997. En gruppe kunstnere laget små kunstverk i 
størrelse 2,5” x 3,5” som de så byttet med hverandre. 

Jeg har laget ATC’r siden 2010 og vært med i mange forskjellige bytteringer. Noen ganger bytter man bare en gang, f.eks ved et scrappetreff eller lignende og andre ganger er man en gjeng som kanskje bytter fast en gang i måneden. På forhånd blir man enig om tema, teknikk og hvor mange ATC’r man skal lage. Er man i en byttering med f.eks 6 deltagere, er det vanlig å lage 6 ATC i en serie. 3 ATC er nok kanskje det vanligste antallet å lage når man er veldig mange i en byttering. En person mottar de ferdige ATC til avtalt tidspunkt og distribuerer dem til alle i bytteringen, dette kan selvfølgelig roteres på.

Det kan være utrolig mye inspirasjon i de små kunstverkene man mottar 
og så håper man jo at man inspirerer med det en selv har laget også.


ATC'ene som jeg har laget her hadde tema : "Lykken er" og teknikken var å bruke et stempel.
Ideen til teksten fikk jeg av å se på stensilen som jeg brukte på bakgrunnen, jeg syntes den lignet på bobler og når jeg så igjennom stemplene mine, fant jeg det fantastisk kule stempelet fra MagicMonday og 
Absurdgalleriet, Oddvars bursdagsfest. Passet perfekt til ideen min. Oddvar fikk en fin hatt i gull og blått såpeboblevann som matchet bakgrunnen. Teksten er skrevet på mac og printet ut på kalkerpapir. Kalkerpapiret er så limt på biter av papir sugerør. Oddvar fikk en liten touch med rosa copics i kinnene og til slutt tegnet jeg rundt ATC med:

  

ATC har samme størrelse som bl.a. Pokemon og fotballkort , så jeg oppbevarer dem i lommer beregnet for dette. Her ser dere eksempler på hvordan flere ATC’r rundt samme tema kan se ut, og hvordan man har forskjellige måter og skrive på baksiden. Dato, kunstner og serienummer er et must. De fleste fører også på tema og teknikk. Jeg elsker å se i disse permene for å hente inspirasjon eller bare nyte de små kunstverkene. Gjester i Studio liker også å bla i dem.


Håper du ble inspirert til å lage din egne ATC, bytte de på ett scrappetreff eller bli med i en byttering.



1 kommentar: