lørdag 28. mai 2016

Dt Bente - Digger MiniAlbum


Først av alt vil jeg si at jeg elsker å scrappe LO`er.
Og jeg klarer å scrappe noen bilder på den før jeg føler det blir for mye på EN LO...
Men, noen ganger blir det feil for meg. Jeg vil legge på flere bilder for å få frem historien…. SÅ..

- derfor kom jeg i gang med å lage minialbum. Og etter hvert har det faktisk blitt en del minialbum. Når jeg begynner med å lage minialbum er det som oftest fordi jeg sitter med en serie med bilder som er vanskelig å «bare» skulle scrappe 1 bilde av. For alle er gode. Som en del av en historie. Og det er den som blir fortalt gjennom minialbumet. Og i minialbumet lager jeg ofte lommer/små konvolutter slik at alle bildene er med 
selv om ikke alle blidene blir brukt i minialbumet.  


Hva kan være vanskelig å scrappe bare 1 bilde av? Det må være noe DU har et forhold til. Som rører deg – som du vil gjøre noe mer utav - en historie du ønsker å fortelle.

Mange velger seg et tema for minialbumet. Jeg har laget minialbum av min datter, Ida sin lek med andre barn, da hun tegnet sin første tegning og skrev bokstavene sine, da hun var monster sinna, var liten diva i utkledning, når hun baker osv. For å gjøre det litt mer forvirrende… Det er ikke alltid det er bildene som får i gang et minialbum heller. Det kan være noe digg stæsj, herlige papirer som minner meg om noen bilder – så kan det sette i gang prosessen med å leite etter bilder.

Jeg er ikke en kronologisk scrapper. Jeg scrapper i øyeblikket - her og nå. Det jeg finner for godt. Men jeg anbefaler enten å skrive ned litt utsagn, eller å begynne på historien. Det er fort gjort å glemme. Så jeg har laget meg en liten bok med Ida sine gullkorn. Den hjelper meg på veien innimellom. Og noen ganger forteller jo bildene veldig mye. Jeg lager meg en prosjekt kasse. I den putter jeg alt som jeg vil bruke til mitt prosjekt. Ut i fra fargene og tema i bildene bestemmes som oftest fargene på stæsjet. Om det ikke passer – skriver jeg ut bildene i sort/hvit. 

Så kommer jo det jeg elsker å dille med. Hva skal jeg bruke? Hva vil jeg formidle? Det lekende, det romantiske, det ….? Som base til minialbum kan det meste brukes. Jeg samler på papp av ulike varianter. Som inni nye pakker med sengetøy, som i kasser, som fra frokostblandinger. Jeg liker å kikke i butikken. V75 kort kan feks brukes. Og det finnes et utall med ferdige minialbum som kan kjøpes. Noen ganger maler jeg over pappen. Men jeg liker best å kle pappen med nydelige papir.

Jeg føler ofte at minialbum behøver «en rød tråd» - noe som binder albumet sammen. For meg kan det være et papir, en farget detalj som en knapp, et ord eller noe annet som har betydning for deg. For selv om bildene er der, kan det bli masse ulike sider. Og jeg føler at minialbumet må henge sammen. 
Hvordan DU velger å lage minialbum er helt opp til deg! 




Minialbumet jeg har laget er: "Prinsesser må også gjøre lekser". Ida var 5 1/2 år da hun begynte på skolen, og ofte midt i en lek da hun måtte gjøre lekser. Så da ble ofte krona og tryllestaven med.

Slik er minialbumet laget: Først delte jeg papiret i 2 remser a 10 cm x 30,5. Så brettet jeg en og en. Først mot midten, så i 2 igjen. Slik at det ble et trekkspill. Så limte jeg remsene sammen. Jeg brukte gesso på papiret for å dempe mønsteret litt og gjøre det litt mykere. Så har jeg brukt litt maling med glitter oppå gessoen. Så syntes jeg at det ble for mykt album og skjærte ut to remser til. Og limte på baksiden av det første trekkspillet. Og så begynte jeg å pynte og lime inn bilder. Ettersom det var litt våt av lim og gesso, lot jeg det ligge litt å tørke. Da jeg tok det opp igjen, var det ikke skikkelig limt, og det bøyde seg en del i brettene. Så jeg sydde brettene sammen. Da ble det stivere og lettere å brette.


Noe av det viktigste jeg anbefaler er at limet av bilder, pynt og stæsj kommer et stykke ut i prosessen. Det er ofte greit å snu litt på ting og se hvordan det passer sammen før alt er limt. Dersom du føler at du ikke husker hvordan du la opp ting, ta et bilde av det med mobilen eller kamera. Før du begynner å lime. Det er ikke alle som bare legger tingene på «rette» plassen med en gang.
 



Produktene som jeg har brukt på minialbumet finnes i Landhandleriet: Mønsterpapir - PinkFesh Studio - Felicity - Confetti Hearts, PinkFresh Studio - Felicity - Confetti Love Gold Foiled Vellum, PinkFresh Studio - Felicity - Cardstock Die Cuts,  Pebbles - Be mine puffy stickers - Hearts, MultiCrafts - Foil Fun Stickers - Unicorn Fairytale, Me & My Big Ideas - Mambi Sticks - Big City Brights Banner, Crate Paper - Gold Basics - Glittered Stickers,  MultiCraft - 3D Pop-Up Stickers - Candy Land, Little B - Papirtape - Gull Fjær, Doodlebug Deisgn Inc - Mini Paper Doilies - Lily White, Manilla Tag - 6cm x 12cm, 20stk

Jeg skriver også små lapper med ting jeg husker - vil si til Ida - som jeg gjemmer inni minialbumet i stæsjet/papiret, på tags eller skriver bakpå. Mine ting skriver jeg på etter jeg har tatt bilder, 
fordi det blir for privat. Det er ting laget spesielt til henne. 


 
Og det som er aller kjekkest er: det finnes ikke noe mal. Noen riktig måte å gjøre det på. Det er din måte 
som er best! For de som er så heldige å få et minialbum du har laget, de blir mest takknemlig når det er laget av akkurat DEG. Så kos deg med minialbum! Håper du ble inspirert til å lage ditt eget!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar